wtorek, 27 listopada 2012

Naświetlanie i wywoływanie - Ilford HP5+ i FP4+

Obiecałem podać parametry... Miałem to zrobić razem z następnym tekstem do którego mam już zdjecia ale wczoraj nie dałem rady i dzisiaj też nie dam rady. Parę osób prosi o to "na już" więc prosze bardzo :)

Podane parametry dotyczą negatywów naświetlanych i wywoływanych pod odbitki z powiekszalnika z rozproszonym źródłem światła. Celem nr 1 była jak największa ostrość, odbyło się to kosztem delikatnego spadku czułości. Zyskało ziarno i równomierny przyrost gęstości (krzywa charakterystyczna bez zbędnych "zafalowań"). Filmy średnioformatowe.

Wstępne zwilżanie 3 minuty (mieszanie 5x co 20sek)

Wywoływanie:

HP5 R09 1+25 - 6min

FP4 R09 1+50 - 7,5 min

Mieszanie ciagłe przez pierwsze 30sek (wliczając wlewanie chemii), później 5x co 30sek.

Przerywanie wodą 1min. Wlać, obrócić koreksem 10 razy i zostawić

Utrwalanie 3min mieszane 5x co 20sek (coś mocnego, Tetenal lub Ilford Rapid Fixer 1+4)

Płukanie - zalać wodą, obrócić 10 razy, zostawić na dwie minuty. Wylać i ponownie...5 razy.

Czułośc:

HP5 - iso 160

FP4 - iso 80

Czułość podana dla światłomierzy Gossen, cała reszta wyżej o 1/3ev

R09:

Aktualnie do kupienia np. w Fotonegatywie

 

Przykładowe skany z HP5:

 
 

 

Z FP4 skanów nie ma i nie będzie bo sprzedałem skaner. Będą skany odbitek...jak kiedyś kupie skaner A3 do odbitek.

 

Oczywiście na skanie nie widac jak ostry jest negatyw...jedynie jakiś posmak tonalności. Zachęcam do skorzystania i zrobienia paru odbitek :)

 

Smacznego :)

 

16 komentarzy:

Anonimowy pisze...

No, w końcu :)

Anonimowy pisze...

Czas zapakować średniaka do aparatu.

Krystian Baranowski pisze...

Super, dzięki. Btw, ten r09 to stara, czy nowa receptura (mniej stężony)? Mam teraz właśnie butlę Adonalu R09 ze starej Agfowskiej receptury.

dadan.mafak pisze...

Nie mam pojecia a producenci kłamią....
Jesli chcesz miec wywolany jak nalezy to kup ten ze zdjecia i tyle...bedziesz wywolywal w innym to bedzie inaczej.

Krystian Baranowski pisze...

Na opakowaniach podają te same stężenia standardowe - popróbuję w najbliższych... miesiącach :D

dadan.mafak pisze...

Ale te rodinale inaczej pracuja. Marnujesz czas i material wywolujac wg tych parametrow w innym wywolywaczu.

Krystian Baranowski pisze...

Wedle devcharta tylko Fomadon jest jakiś inny - po prostu spróbuję. Dla bezpieczeństwa na ważnych tematach strzelę po dwie różnie naświetlane klatki.

dadan.mafak pisze...

A devchart to skad bierze ta tajemna wiedze? Z internetowych madrosci... Tak samo to wiarygodne dla procesu jak numery lotto z zeszlego tygodnia.
Nie bede Cie bez konca przekonywal, po prostu wywolujac w innym "rodinalu" robisz zle. Koniec, kropka :)

ito pisze...

ja wołałem FP4 inaczej,było deszczowo
więc czułość Gossenem dałem 100ISO,
i wołałem 15 min.1+50,mieszając 30sek,dalej tylko 2x po 5 i 10 minucie.Jak na wołanie N+,bez żadnej kalibracji,wyszło bdb.
Następne zrobię wg.Twojego przepisu.
Hubercie,a kalibrowałeś na N+/-?
Dzięki!

dadan.mafak pisze...

Nie Staszku, robilem tylko N bo nie mam sredniego formatu z wymiennymi kasetami. Ale moge zrobic jesli trzeba :)

collodion pisze...

A jak to się ma do 4x5'? Da się to przełożyć czy kalibrowac od począsiu? interesuje mnie przede wszystkim hp5. Kawał dobrej roboty, Pozdrawiam

dadan.mafak pisze...

Jesli zostanie zachowany sposob wywolywania to pewnie tak lub bardzo blisko tego.
Ale co do wielkiego formatu i dobr plynacych z sposobu jakim teraz robie kalibracje to trzeba poczekac do nastepnego odcinka. W kazdym razie - jest super cudownie :) swiadcze tez taka usluge dla ludzi ktorzy nie chca sie samemu bawic w technikalia.

collodion pisze...

dzięki! spróbuję może nawet w tym roku zobaczymy jak to wyjdzie, feliz navidad! :)

marcin pakuła pisze...

Witaj! A pod powiększalnik kondensorowy to dałoby się ten przepis ciutke zmienić, czy trzeba by całą procedurę powtórzyć???

Jacek pisze...

Witam
A możesz jeszcze temperaturę procesu dopisać ?
Pozdrawiam
PS. Ja wołam HP5@200 R09 1+25 5 min

Krystian Baranowski pisze...

Brak podanej temp. - warunki standardowe.